Podręczniki 2018/2019

Facebook

Co w szkole piszczy?

Kolejny raz Pierwszaki miały okazję poznać się nawzajem i poznać trochę, najczęściej w sposób anegdotyczny i wyrywkowy, społeczność szkoły. Wszystko dzięki zajęciom integracyjnym, które zapisały się już w szkolnej tradycji i mają miejsce w pierwszych tygodniach września. Zajęcia te odbywają się z czynnym udziałem wychowawców, którzy, wraz z prowadzącą pedagog szkolną, mają okazję zobaczyć, jak komunikują się uczniowie, jak ze sobą współpracują, jakie role grupowe są im najbliższe.

Młodzież miała okazję „oswoić się” ze sobą w innych niż lekcyjne warunkach, a dorośli obserwować procesy grupowe. W tym roku zauważyliśmy, że wszystkie grupy bardzo dobrze przestrzegały wyznaczonych reguł – wykonywały zadania w określonym czasie, uczestnicy nie rozmawiali ze sobą, kiedy zadanie tego wymagało. Jest więc szansa, że zadania pisemne w klasie (kartkówki, sprawdziany, tzw. arkusze) uczniowie będą pisać samodzielnie. ;-) Młodzież chętnie angażowała się w zadania, które wymagały komunikacji i współpracy. Wszystkim grupom udało się bardzo szybko wykonać zadania wymagające sprawności fizycznej i jednoczesnego działania! Pomagali sobie nawzajem np. nadmuchując balon koledze z małą wydolnością płuc czy ciągnąc linę tam, gdzie tego ktoś potrzebował. Fantastycznie też zaplanowali swoją pracę, dzieląc role, proponując kolejne etapy zadania, motywując się wzajemnie. Dotychczas żadna klasa nie wykonała w ten sposób tego typu zadania. Ciekawe było też, że w klasach nie dominował jeden lider grupowy.

Wszystkie sześć klas pierwszych: liceum ogólnokształcącego, szkoły branżowej I stopnia, technikum chłodnictwa i klimatyzacji, technikum logistycznego, technikum górnictwa i technikum elektrycznego, mogły poznać się w zabawach i ćwiczeniach typu icebreakers i team building. Dowiedzieliśmy się, że wielu uczniów lubi sport, a niektórzy grają w klubach sportowych. Znaleźli się też tacy, którzy lubią naturę i prace na roli lub samą jazdę na traktorze. Wśród Pierwszaków są też tacy, którzy nie tylko grają w gry, ale też potrafią złożyć komputer czy napisać program komputerowy. Nie brakuje też muzyków, którzy grają np. na gitarach. Okazało się, że jest też wśród naszych uczniów dziewczyna, która jest influencerką Instagrama. Są chłopcy, którzy wykonują ewolucje na rowerach, oraz wielu ludzi, którzy bardzo szybko potrafią rozwiązać zagadkę logiczną czy czytają książki. Miło było nam – dorosłym obserwować, jak młodzi ludzie starają się dać się poznać, przynależeć do grupy czy okazać sympatię swojemu liderowi formalnemu – wychowawcy.

Uczniowie poznawali też społeczność szkolną: innych uczniów, pracowników administracji, panie sprzątaczki, panów konserwatorów i nauczycieli.

Dowiedzieliśmy się, że na bezludną wyspę dziewczęta z II b wzięłyby najchętniej znajomych lub koleżanki, picie, jedzenie, chłopaka, ubrania i … kosmetyki. Chłopcy z I tge „odkryli”, że pedagog „gdyby nie była nauczycielem, byłaby...” ogrodnikiem, gdyż lubi spokój. Pan Koziński byłby historykiem, bo historia jest jego pasją. Uczniowie obliczyli też, że na stołówce znajduje się 41 krzeseł... Ciekawe, czy tyle osób je tam codziennie obiad?

Dzięki tej samej klasie dowiedzieliśmy się, że jest wśród nauczycielek imię, które się powtarza: ANNA z hebrajsiego „channah (wdzięk, łaska)” oznacza kobietę miłą, łagodną i przyjemną. Anna jest wrażliwa, energiczna i pomysłowa, przy tym ma chłonny i błyskotliwy umysł. Niestety uważa, iż posiada monopol na rację – potrafi do tego rozkazywać i wymuszać posłuszeństwo” (za http://www.ksiegaimion.com/anna). Nasze szkolne Anny to pani Rzędkowska, pani Haraś i pani Kurpas-Adamska, ale również … Ania z III a oraz Anna z III al.

Dzięki rozmowom, które uczniowie odbyli ze starszymi kolegami, wiemy, że Rafał z III b lubi kluski śląskie. Oby je jadł jak najczęściej.:) Dziewczętom z klas pierwszych trudno było wskazać najprzystojniejszego nauczyciela. W rankingu, bez wskazania zajmowanego miejsca, znaleźli się: pan Sebastian Telega – wysoki, dojrzały, jeździ na motorze, ksiądz Damian Szostok, który ma ładne oczy, oraz pan Nowakowski, ponieważ jest wysportowany i ma ładne oczy. Ten ostatni obok urody wykazał się znajomością … kopalni różnego typu. Uczniowie I tge wskazali też najmądrzejszego, ich zdaniem, ucznia szkoły. Jest to dla nich Tomek Wowra z III az dotychczasowej szkoły zawodowej. W roku szkolnym 2017/2018 osiągnął średnią 5,00, uczy się w zawodzie stolarza.

I można tak bez końca snuć opowieść o tym, co w szkole piszczy.

Dziękuję za zaangażowanie uczniom wszystkich klas oraz cierpliwość nauczycielom, którzy byli proszeni o wzięcie udziału w różnego typu zadaniach. Do zobaczenia na kolejnych zajęciach - tym razem na temat tolerancji: „Czy naprawdę jesteśmy inni?”

Dane kontaktowe

Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Jana Pawła II

 

ul. J. Pukowca 5

 

43-251 Pawłowice

tel. +48 324-722-149

faks +48 324-722-149

e-mail: zso(at)pawlowice.edu.pl

Administratorem Danych Osobowych (Administratorem) jest Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Jana Pawła II w Pawłowicach ul. Pukowca 5, 43-251 Pawłowice tel. 324722149 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - więcej...